5 שאלות שמראיינים שואלים- לכל שאלה תשובה… האומנם?

כתבה: יערית בלומוביץ

אז האם יש לכל שאלה תשובה? ולא סתם תשובה אלא תשובה "נכונה"…?

בריאיונות עבודה ישנן מספר שאלות "פופולאריות" יותר מאחרות. שאלות שאין עליהן תשובה אבסולוטית "נכונה" אחת, אבל כמו בהרבה דברים אחרים בחיים, הדרך לתשובה- היא החשובה.

בחרתי להראות את הדרך הנכונה ביותר לענות על חמש שאלות שלדעתי יש להן סיכוי גבוה לחזור על עצמן בצורה כזו או אחרת בתהליך חיפוש העבודה.

1. "ספרי לי על עצמך…"

פעמים רבות זוהי בדרך כלל השאלה הפותחת את הריאיון. היא אמורה לאפשר למראיין להכיר אותך בצורה קצת יותר מעמיקה ממה שמצוין בקורות החיים.לעיתים המראיין יעצור לשאול שאלות וייכנס לעומקם של הדברים ולעיתים פשוט יקשיב לסקירה הקצרה שלך.
זוהי בעצם ההזדמנות שלך להציג את עצמך, להבליט את מה שאת מעוניינת להבליט ולתאר את עברך המקצועי. כשאת עונה לשאלה, לא כדאי "להקריא" בעל פה את קורות החיים, אלא לספר אותם כמן סיפור, עם המשכיות ומטרה. חשוב להיות רהוטה ועניינית,לשמור על סדר כרונולוגי ולהיות מסודרת ועקבית. בדרך כלל, כשאת מתארת תפקיד מסוים שמילאת כדאי לציין את שם החברה בה עבדת, הגדרת התפקיד, המרכיבים העיקריים בו והאחריות הנגזרת ממנו. הכוונה היא לא לספר על דברים כגון: איפה גדלת, או מה התחביבים האישיים שלך. שמרי על כיוון מקצועי. אם המראיין יהיה מעוניין לכוון את השיחה לכיוון האישי יותר, הוא כבר ידאג לעשות זאת.

2.   אילו הייתי שואלת את המנהל שלך עלייך, מה הוא היה אומר לי …"

פעמים רבות שאלה זו, היא בעצם תחליף לשאלה – מה הן התכונות הבולטות שלך שבאות לידי ביטוי בעבודה.
בתשובתך, כדאי כמובן לציין תכונות חיוביות הרלוונטיות לתפקיד הספציפי אליו מתראיינים.

חשבי באמת, מה המנהל שלך חושב עלייך והשליכי את זה על דרישות התפקיד אליו את מתראיינת. למשל- אם את בעלת כושר מנהיגות ויכולת הובלה ואת מתראיינת לתפקיד של ראש צוות, זוהי בהחלט יכולה להיות תכונה רלוונטית שכדאי להדגיש. כאן גם בהחלט יכולות לבוא לידי ביטוי התכונות המלוות אותך מעולם האימהות (כמו יעילות, ניהול זמן, מולטיטאסקינג…), אם הן רלוונטיות לתפקיד , זכרי לגבות בדוגמאות מעולמך המקצועי ולא האישי.

כאן המקום לפרגן לעצמך ולציין רשימת תכונות שאת יכולה להתהדר בהן , חשוב לגבות כל דבר בדוגמאות כיוון ששאלת ההמשך יכולה לבקש ממך לתת דוגמא מן העבר.

3. "איפה את רואה את עצמך בעוד מספר שנים…."

בדרך כלל, המטרה של שאלה זו היא להבין מה השאיפות המקצועיות שלך והיכן את ממקמת את עצמך ב"פירמידה" הארגונית. חשבי מהן באמת הציפיות שלך מעצמך, ונסי לענות בצורה כללית ורחבה . למשל- לא כדאי לענות- רואה את עצמי כאחראית שכר והטבות. זוהי הגדרה צרה , שפחות מאפשרת גמישות עתידית ומקבעת אותך בכיוון אחד עם "תקרה" ידועה מראש. אם את רואה את עצמך באחד מתפקידי הניהול בחברה, רצוי לענות בצורה פתוחה המביאה לידי ביטוי את שאיפותייך המקצועיות. כגון – רואה את עצמי בתפקידי ניהול/ תפקידי מפתח בארגון בתחום הכספים.

4. "ספרי לי על כישלון מסוים שהיה לך בעבודה…"

למרות שאנחנו כאנשים, יכולים להיות מאוד מוצלחים, כולנו לעתים חווים גם כישלונות. שאלה זו נשאלת  בדרך כלל כדי להבין איך התמודדת עם הכישלון- האם למדת מהטעות ואיך יישמת את מה שלמדת בהמשך הדרך.

חשוב לתת דוגמא למקרה שאכן קרה במהלך הקריירה, לספר את הסיפור בצורה עניינית ושכלתנית כשעיקר התשובה יהיה להדגיש מה הערך המוסף שנלמד מכך, מה התובנות שלך בנושא , וכיצד זה גרם לך לשפר את עבודתך.

5. "מהי התכונה הכי  פחות טובה שלך…"

שוב, כולנו אנושיים ולכולנו יש תכונות טובות יותר או פחות. סביר להניח שמטרתה של שאלה זו הנה להבין לעומק מה נתפס כבעיה מבחינתך, האם את מודעת לכך, וכיצד את פועלת לשפר את היכולות שלך.
כשאת עונה על השאלה, חשוב להדגיש את הצד החיובי שבנושא. ברגע שמודעים "לבעיה" הרבה יותר קל להתמודד עמה, ואז היא גם הופכת להיות פתירה. ספרי על התכונה  "הפחות טובה" בקצרה, תארי בעזרת מקרה מהעבר, כיצד היא באה לידי ביטוי בעבודה , כיצד עבדת על עצמך במטרה לשפר אותה, וכיצד היום התכונה הזו כמעט ואינה באה לידי ביטוי בעבודתך היומיומית. הראי שאת מודעת לעצמך ולמגבלות שלך ואת לומדת, מתפתחת ומשתפרת כל הזמן.
לא מומלץ ללכת בכיוון של תשובות בנאליות ( שבדרך כלל הקשר בינן לבין המציאות הוא מקרי בהחלט…) כמו : אני פרפקציוניסטית. מראיין טוב יידע מיד לזהות האם את באמת כזו, או שזו תשובה מוכנה מהבית.

לסיכום, לדעתי, החשוב הוא לזכור שאין תשובה נכונה או לא נכונה. היי כנה עם עצמך ועם המראיין, חשבי על דוגמאות לכל דבר וזכרי להציג את הדברים בצורה הנכונה, ולהראות את הצד החיובי .

גם אם מדובר על דברים שלא נתפסים בעינייך כחיוביים, העיקר הוא להדגיש מה למדת והפקת מזה, וכיצד גם זה- גרם לך לגדול.

ב ה צ ל ח ה!

יערית בלומוביץ בעלת נסיון עשיר בגיוס והשמה. יערית בעלת תואר ראשון בניהול משאבי אנוש מאוניברסיטת חיפה ותואר שני בלימודי עבודה מאוניברסיטת תל אביב. בשלוש השנים האחרונות היא מתגוררת בסיאול, דרום קוריאה עם בעלה ושלושת ילדיה.


4 תגובות on “5 שאלות שמראיינים שואלים- לכל שאלה תשובה… האומנם?”

  1. עדי הגיב:

    יפה מאוד!!
    האם תוכלי בבקשה גם להמליץ כיצד לענות גם על השאלות:
    מה ציפיות השכר שלך
    מדוע עזבת את מקום העבודה הקודם\מדוע את מחפשת משהו אחר

  2. עדי הגיב:

    ועוד שאלה:
    האם צריך להתנהג שונה בראיון אם המראיין הוא גבר או אישה?

    • Yaarit Blumovich הגיב:

      תודה עדי, לגבי שאלת ציפיות השכר, זו אכן שאלה חשובה, אני הייתי מציעה לך לחשוב על הדברים כמכלול וגם לנסות לתחום אותם לעצמך בטווח מסוים. כך יש יותר מקום לגמישות ולפתיחות. למשל, במקום לומר, ציפיות השכר של הן X, את יכולה לומר ציפיות השכר שלי נעות בין X ל-Y. זה יכול לעזור לך להבין מה את רוצה, מהו המינימום מבחינתך ועל מה לא תוכלי לוותר.ברגע שאת תדעי באופן יותר ברור מה הרצונות שלך והיכן לשים את הדגש, יהיה לך הרבה יותר קל להעביר הלאה את המסר ולאחר מכן לנהל משא ומתן מוצלח. בנוסף, כשמדברים על שכר בתהליך המשא ומתן,לדעתי, כדאי גם לציין באותה נשימה ששכר הוא בחלט קריטריון חשוב אבל ישנם פרמטרים נוספים חשובים לא פחות מבחינתך. כך, אם למשל ציינת שכר שהוא לא רלוונטי לטעמו של המעסיק הוא יידע שאולי תוכלו לנהל על זה דיון ושניתן אולי "לפצות" על כך בהטבות אחרות. ( למשל, אולי לא תרוויחי X אבל תוכלי לעבוד יומיים מהבית, או לקבל יותר ימי חופשה או כל דבר יצירתי אחר).
      סביר להניח שברוב המקרים, גם למעסיק , בדומה לך- יש בדרך כלל טווח של פרמטרים מסוימים בהם הוא יכול יותר להתפשר ופרמטרים אחרים בהם הדבר לא ריאלי מבחינתו. שמגיעים לרגע המשא ומתן יש מכלול של דברים על השולחן, וכששניי הצדדים יודעים מהו טווח הרצוי, בניגוד למשהו אחד ומוחלט, ניראה לי שהרבה יותר קל לנהל משא ומתן. לגבי שאלת החיפוש או עזיבת מקום העבודה, העיצות הקודמות תקפות בעיני גם פה. עלייך להיות כנה, אך להציג את הדברים בצורה מקצועית הצביאה לידי ביטוי את שאיפותייך ויכולתייך המקצועיות. הכל קשור לדרך ההצגה ולצורה בה את בוחרת להסביר את הדברים.למשל, לא הייתי ממליצה להגיד: לא נותנים לי להתפתח בעבודה או לא מעריכים אותי מספיק אלא, יותר, להדגיש את החיובי, אני מחפשת מקום בו היכולות המקצועיות שלי יבואו לידי ביטוי בצורה המקסימאלית, מקום בו אוכל לתרום ולהתפתח מקצועית…. וכדומה… מקווה שעזרתי!

  3. Yaarit Blumovich הגיב:

    עדי יקרה, לגבי שאלה זו, בעיניי, לא צריך להיות הבדל בן אם המראיין הוא גבר או אישה. עלייך כמרואינת להתיחס אליו/ אליה כאדם מקצועי, שתפקידו לבחון את יכולותייך המקצועיות והאישיות ומה מידת ההתאמה של סט התכונות שלך למשרה הרלוונטית. תודה על השאלה, מקווה שעזרתי!


להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s