5 טיפים לאיזון בין העבודה לחיים הפרטיים

Mali alcobi

כתבה: מלי אלקובי- מנכ"ל חברת דינמיקס לאיזון בין עבודה לחיים פרטיים

1. לשבור את תפיסת ה – 100% או כלום

תפיסת ה-100% או כלום מייצגת את האמירה לפיה: "לא ניתן לשלב באופן אידיאלי בין עבודה לחיים פרטיים מבלי שאחד מהם יפגע, תמיד יהיו מחירים". אנו רואים עובדים ומנהלים רבים מתנהלים לפי ה-100% או כלום, כך שחלקם בוחרים באופן טוטאלי להתמקד בקריירה ולשם הדוגמא מוותרים לחלוטין על חייהם הפרטיים, וחלקם בוחרים את החיים הפרטיים- משפחה או תחביב ומוותרים על קריירה. מרבית העובדים בשוק העבודה משלבים בין השניים ומנסים ליצור איזון אולם גם הם לעיתים "נופלים" ל100% או כלום.

נוכל לשפר את האיזון ולהגדיל את איכות חיינו ברגע שנלמד להבין כי האמירות הללו והתנהלות זאת אינן באמת נכונות וכי ניתן לחשוב על איך לשלב טוב יותר ולשפר ברמה היומיומית.
 2. מה באמת חשוב?
לברר מהם הנושאים/ היעדים או הפעילויות החשובים לך בעבודה ובחיים הפרטיים. מומלץ להשתמש  בחוק פארטו, הידוע גם בשם כלל 80-20, ולבחון מהם אותם 20% מפעילותי שמובילות ל80% מההצלחה שלי בעבודה ובחיים הפרטיים טיפ: לבחון בחיים הפרטיים מהן הפעילויות החשובות ביותר שלך עם בני המשפחה או עם עצמך שמובילות ליחסים בין אישיים מעמיקים ומתגמלים יותר, ולהקדיש זמן איכות בפעילויות אילו.
 
3. תכנון שמאפשר לנשום- Less is More
מטרת הליבה של עיקרון זה הוא להפחית את עומס היתר. שכן עומס יתר בעבודה ובחיים הפרטיים מפחית את תחושת ההנאה והסיפוק וגורם לתופעות לוואי של דחיית משימות וביטולים, כמו כן הוא משפיע על תחושת הלחץ (stress). אחת מנקודות המפתח שיעזרו לך להפחית את עומס היתר טמונה במיומנות לתכנן את כמות המשימות לכל יום או לכל שבוע כך שתוכל לנשום ולא לסיים את היום מותש ועמוס.
4. טכניקת חלוקת תפקידים
בעולם של משפחות דו קריירה (כאשר שני בני זוג עובדים במשרה מלאה) דרושה גישה חדשה לגבי  המשאבים הנחוצים לעזרתם ולגבי חלוקת התפקידים . זוגות רבים לא לוקחים עזרה מעבר לניקיון של אחת לשבוע או אחת לשבועיים והסיבה היא לא תמיד הקושי לעמוד בכך כלכלית. לעיתים הסיבות נובעות מסדרי עדיפויות לא נכונים ולעיתים מחשש לגבי הדימוי של כל אחד מההורים לגבי תפקידו כאב או כאם. ברגע שמתגברים על הקשיים המנטאליים ומגייסים עזרה ישנה השפעה דרמטית על האיזון ועל איכות החיים. על מנת לחלק תפקידים באופן שיחזיק מעמד לאורך זמן מומלץ לערוך תיאום ציפיות בין בני הזוג לגבי "מה כל אחד מהם שונא/אוהב לעשות בבית?". כמו כן מומלץ לקחת עזרה בתשלום של כשעתיים בשבוע לבישול, כביסה וסידור הבית. את הגידול הילדים והזוגיות מומלץ לא להפריטJ  ולהשאיר לטיפולם העיקרי של בני המשפחה.

5. "טכניקת האירוע"

אם יש לך אירוע בחיים הפרטיים כמו למשל מסיבת סיום, מסיבת רווקים או יום הולדת, מומלץ להתייחס לאותו אירוע באותו סדר עדיפויות כאילו היה משימה קריטית בעבודה. טכניקה שמבטיחה למנוע תחושת החמצה בהמשך הדרך.

6. לא לבטל או לדחות

התגובה האוטומטית שלנו כשאנחנו עמוסים היא לבטל או לדחות משימות או פעילויות. באופן טבעי אנחנו דוחים ומבטלים את הנושאים עליהם אנחנו מרגישים בשליטה מלאה כמו למשל פעילויות בחיים הפרטיים, או פגישות עם עובדים או עמיתים בעבודה. אנחנו לא נוטים לבטל או לדחות משימות שעליהם אנחנו מרגישים פחות שליטה כמו למשל פגישה עם הבוס או עם הלקוח. נושאים נוספים שהנטייה שלנו היא לדחות או לבטל יהיו בדרך כלל נושאים אותם אנחנו לא אוהבים לעשות או נושאים שהם חדשים לנו. ביטול ודחייה של פעילויות גוזלים מאיתנו הרבה אנרגיה ומייצרים חוסר
אפקטיביות שכן אנחנו עדין מוטרדים מהמשימה אותה דחינו ואנחנו צריכים לחזור שוב ולבזבז זמן בלקבוע אותה מחדש או בלהיזכר מה היא כללה. לכן יש להפנים ולהטמיע את הכלל של "לא לבטל או לדחות" משימות חשובות ששיכות לפארטו ורק כך נבטיח לעצמנו זמן פנוי ותחושה של שליטה על עומס המטלות.



להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s